2008-05-26

Ordlista Schack

Här har vi en bra ordlista för schack som jag hittade. Min far är road av schack så jag brukar spela med honom när jag hälsar på. Själv föredrar jag dock realtidsstrategi framför turodningsspel. Schack kan ha sina poänger dock även om jag aldrig vinner mot far :-)

Fler ordlistor med schack
På engelska har vi en större ordlista: Chess Dictionary. Den där verkar innehålla hur många schacktermer som helst.

Mer om schack allmänt finns att läsa i Wikipedia: Chess. Där hittade jag också den här trevliga bilden:

Den föreställer schakspelare i Tyskland runt år 1320.

Målningen nedan föreställer korsriddare spelande schack:

Målen är från Libro de los juegos år 1283 och Libro de los juegos om jag tolkade Wikipedia rätt är en bok med spelbräden, schackproblem och besläktat. Läs mer om det här: Libro de los juegos (Wikipedia).

Inga kommentarer: