2009-06-23

Ordlista: Memetics

Här har vi ett förslag på ordlista tillsammans med relevanta begrepp runt memetics:

Författare var svenska Anders Sandberg, 1994, vars personliga blogg även den finns på Aleph.se: www.aleph.se/andart/.

Definitionen av censur passar ju bra att citera i denna memekrigens tidsålder:

"CENSORSHIP: Any attempt to hinder the spread of a meme by eliminating its vectors. Hence, censorship is analogous to attempts to halt diseases by spraying insecticides. Censorship can never fully kill off an offensive meme, and may actually help to promote the meme's most virulent strain, while killing off milder forms."

För mig är allt sådant här (egentligen allt) språk och modeller. Språk för att uttrycka det man har och vad målet är. Modeller för att hitta rätt väg till målet i en komplicerad värld. Fungerar modellen är det utmärkt (0_<)

Komplettering: Fast egentligen stämmer vad jag skrev inte riktigt med hur jag ser det. För mig är "Språk och modeller" ett begrepp och inte två skilda saker.

2 kommentarer:

Arenamontanus sa...

Kul att se listan refererad. Jag tror den är en av de äldre bitarna av min webb, med rötter i diskussionerna på extropy-mailinglistan kring 1993. Sedan dess har memetik både blivit seriöst utvecklat av akademiker och rent av blivit lite gammalmodigt.

Swedish Research sa...

Jodå jag har varit intresserad av ganska länge.

Mycket betydelsefullt. Vad som kan vara kul för dig att veta är att modeller skapade från teoribildningen har varit och fortsatt är väldigt tillämpbara i en krävande miljö.

Det rör demokratifrågor. Ev. kunde jag kanske berätta lite för dig där över e-post om än väldigt försiktigt. Det finns också något jag skulle vilja fråga.