2008-05-26

Vår Uppslagsbok och Fettlever

Arbetet med vår uppslagsbok på Nyfiken vital går framåt. Jag inför den för respektive bokstav i lugn takt. Fortfarande prövar jag lite olika format för att känna av vad som fungerar bäst. Viktigt är att det underlättar för läsare som söker efter något. Det är ett komplett till sajtsökning med sökmotorn (vi använder Google).

Idag gjorde jag bokstaven F. Att det blev så berodde på att vi har fått en massa nyheter och artiklar plagierade på olika spambloggar. Det enda jag såg vid en ytlig titt som Google rankade istället för oss var emellertid bara en nyhet om rött vin och risk för fettlever vi publicerat. Ett glas rött vin per dag minskade faktiskt risken med samma mängd sprit och öl ökade den.

När uppslagssida saknas
Det fick mig emellertid fundera på hur vi ska göra när huvudsida saknas och inte kommer införas samtidigt som flera nyheter finns publicerade. Det är fallet för fettlever. En lösning jag tror är bra är att lista forskningsnyheterna under uppslagsordet och rekommendera en extern informationssida. Så här blev det:

Informationssidan jag valde ut blev: Skrumplever (Levercirros) på Vårdguiden, Stockholms läns landsting. Vårdguiden länkar vi ofta till när vi vill ge möjlighet till fördjupad information. Det är en väldigt välgjord "uppslagsbok" om vård och hälsa även i internationell jämförelse.

I själva nyheterna länkar vi naturligtvis också ofta kompletterande information. Just för nyheten om rött vin och fettlever länkade vi (förutom pressmeddelande) bl.a. Systembolaget: Att dricka friskt gör levern sjuk.

Hela uppslagsboken för bokstaven F har vi här.

Inga kommentarer: