2009-01-23

Ny (?) typ av rubrik i uppslagsböcker

Vi publicerade en uppdatering och kraftig uppdatering för bokstaven X i uppslagsboken på Nyfiken vital. I den testade jag en ny typ av rubrik som jag hoppas ska kombinera fördelarna av de två övriga typer av jag testat:

Principen är med andra ord att kombinera:

  • Uppslagsord. Normalt i uppslagsböcker och ordlistor.
  • Förklarande rubrik. Vanligt i nyheter och artiklar.

Men att ge viss separation genom att ta uppslagsord först med - mellan detta och den förklarande rubriken. Vad jag hoppas är att detta ger den typ av ingång bara uppslagsord skulle ge därför det är naturligt för många att filtrera bort sådant som följer -. Samtidigt finns den förklarande rubriken för den som vill ha en snabb förklaring liksom för att hjälpa sökmotorer att tolka texten.

Besök gärna sidan där det utvärderas och hör av dig med vad du tycker:

Just nu tycker jag att det känns som en bra lösning men sådant här behöver man ha ganska länge innan man vet säkert.

Mer om vår uppslagsbok

Tidigare bloggat om arbetet med vår uppslagsbok:

Inga kommentarer: