2010-08-16

Wikigallery: Wiki med konst

Wikigallery är en i koncept ganska enkel tjänst. Den samlar foton av konst som har sådan copyright att den kan återpubliceras av dem.

Det gör dock Wikigallery till en ganska användbar sajt om man just söker sådana bilder att t.ex. publicera i en blogg, tidningsartikel eller använda till en design template.

Just nu hittade jag t.ex. följande målning från startsidan av Alexander Kanoldt:

När jag sökte bilder till artikeln med fåglar från konsten utvalda för att stimulera kreativitet hade jag nytta av den för en eller två av konstnärerna även om jag tror att jag sedan tog bilderna från amerikanska museum.

Även Wikipedia och Wikimedia commons går givetvis att använda för detta men är mer optimerade för när man har namnet på en särskild konstnär. I många situationer söker man dock mer allmän inspiration i vilket Wikipedia har värde men där jag upplevde Wikigallery hade mer att ge jämfört med Wikimedia commons.

Bra sidor i Wikipedia och Wikimedia commons runt konst är dock bland annat:

Art | Wikimedia Commons
Art | Wikipedia

I den senare är det sedan bra att klicka sig vidare till olika områden och om de känns bra vidare till enskilda konstnärer eller tidsperioder.

Wikipedia är också bra för att följa upp konstnärer man hittar via Wikigallery eftersom Wikigallery är helt inriktad på att visa konstverken.

Inga kommentarer: