2008-08-06

Ordlista - Evidensbaserad medicin

Och här har vi en ordlista med termer från "evidensbaserad medicin":

Längst ner på sidan står "Copyright: Marianne Kaplan AB" i form av en länk. Följer vi den länken kommer vi till en undersida där följande står:

"Upphovsrätten till innehållet på denna webbplats tillhör Merck Sharpe & Dohme (Sweden) AB. För visst material, såsom bilder och texter tillhör upphovsrätten annan part än Merck Sharpe & Dohme (Sweden) AB - vid frågor se nedan."
Från: Copyright
Daum: 2008-08-06

Vad är "Marianne Kaplan AB"?
Vad nu "Marianne Kaplan AB" är framgår inte på den sida man kom till på ebm.msd.se. Besöker man istället www.kaplan.se hittar vi följande information:

"Vi arbetar med relationsmarknadsföring, vilket i korta drag betyder att vi hjälper våra kunder att bygga långsiktiga och lönsamma kundrelationer." Från: www.kaplan.se
Daum: 2008-08-06

Och:

"I mer än 25 år har vi kombinerat trendkänsla med knivskarp databasteknologi." Från: www.kaplan.se
Daum: 2008-08-06

Bland de kunder som finns uppges bl.a. följande finnas: Åhléns Klubb Åhléns AB, Kicks Club, SAS EuroBonus, 3, Kanal 5, TV 6, Hennes & Mauritz, Lindex och Josefssons.

Finns något problem?
Svårt att säga efter att ha tittat på webbsajten så korttid men som jag sagt tidigare upplever jag generellt att de oräknliga små informationssidor som läkemedelsföretag utvecklar om "varenda" sjukdom inte tillför något värde och tvärtom i många fall är tveksamt:

  1. Det är typiskt svårt att se att det är ett läkemedelsföretag som står bakom informationen.
  2. Det särintresse läkemedelsföretaget har redovisas mer eller mindre aldrig.
  3. Besökaren ska därför först upptäcka att informationen kommer från ett läkemedelsföretag. Därefter lämna webbplatsen och besöka deras företagssida och där lyckas hitta information om att företaget faktiskt också säljer ett läkemedel mot sjukdomen´.
  4. Slutligen är det vanligt med sidor jag uppfattar är riktade mot patienter men som anges vara riktade mot sjukvårdspersonal. Varför de gör på detta sätt vet jag inte men jag känner inte att man kan utesluta att man försöker göra reklam för läkemedel på ett sätt som egentligen inte är accepterat.

Inga kommentarer: