2008-08-06

KOL.se (Boehringer Ingelheim AB) - Ordlista om KOL & kroppen

KOL.se är en webbplats från läkemedelsföretaget Boehringer Ingelheim AB. Generellt måste jag säga att jag ogillar den här typen av informationssidor som det blivit mycket vanligt att läkemedelsföretag tar fram för varenda sjukdom, kroppsligt besvär o.s.v. som ett läkemedel finns mot. Detta av först följande anledningar:

  • Därför att det typiskt framgår mycket otydligt att det är ett läkemedelsföretag som står bakom informationen.
  • Det särintresse läkemedelsföretaget har redovisas mer eller mindre aldrig.

Detta tillsammans gör att besökaren först ska upptäcka att informationen kommer från ett läkemedelsföretag. Därefter lämna webbplatsen och besöka deras företagssida och där lyckas hitta information om att företaget faktiskt säljer ett läkemedel mot sjukdomen / besväret.

Vidare är det vanligt med sidor jag uppfattar är riktade mot patienter men som anges vara riktade mot sjukvårdspersonal. Varför de gör på detta sätt vet jag inte men jag känner inte att man kan utesluta att man försöker göra reklam för läkemedel på ett sätt som egentligen är accepterat.

Ordlista på KOL.se
Även om jag nu ogillar webbplatsen och alla liknande sådana som företeelse tycker jag ändå att deras ordlista kan vara värd att blogga:

"Nya" ord
Ord i ordlistan som jag inte kände igen sedan tidigare inkluderade: alfa1-antitrypsin (AAT), dyspné, exacerbation och vitalkapacitet.

Inga kommentarer: