2008-08-19

Ordlista om Vatten från Vattenportalen

Vattenportalen har en minst sagt ambitiös ordlista om vatten:

Vad är Vattenportalen?
Vattenportalen utvecklades och hålls uppdaterad av Naturvårdverket, Boverket, SGU och Vattenmyndigheterna:

  • Naturvårdsverket "ansvarar för helheten" där webbredaktionen finns.
  • Boverket ansvarar för det som handlar om fysisk planering.
  • SGU håller i sådant som "specifikt rör grundvatten".
  • Vattenmyndigheterna för den information som handlar om vattendistrikten.

Vatten är givetvis ett mycket spännande område!

En seriös ordlista
Faktiskt ska jag säga att jag tycker vid en snabb titt att denna ordlista hör till de mer seriösa ordlistorna jag tipsat om. Inga korta förklaringar på en rad som väcker fler frågor än de besvarar. Tidigare ordlistor jag tipsat om som också haft den egenskapen är dock åtminstone dessa (länkar till blogginlägg här på bloggen):

Där har vi de lite längre förklaringarna av orden.

Precis som jag bloggade om tidigare är detta som vi tänker med vår ordlista:

Vi kan också idag se det realiserat för flera bokstäver: A, R, S, U m.m. För andra bokstäver har vi inte nått lika långt än.

Inga kommentarer: